Veel gestelde vragen over het Nationaal Programma Onderwijs
Zolang nog niet alles duidelijk is omtrent het Nationaal Programma Onderwijs, blijven er veel vragen liggen bij de scholen. Om hierbij te ondersteunen hebben we de meest gestelde vragen verzameld met daarbij de antwoorden vanuit het ministerie van onderwijs; Hoe weet de overheid of de maatregelen effect hebben? Ten eerste volgen scholen ook nu al […]
Geef met Leerdoelgericht Onderwijs invulling aan het Nationaal Programma Onderwijs.
Door de overheid is het Nationaal Programma Onderwijs opgesteld. Er komt 8,5 miljard euro (ca. € 700,- per leerling) beschikbaar om de komende twee schooljaren leervertraging op te vangen en in te lopen. Daarbij staat de ontwikkeling van iedere leerling, het verhogen van de interne kwaliteit en duurzaamheid van de inzet centraal. Iedere school […]
Alles wat je nu moet weten over het Nationaal Programma Onderwijs
Het ministerie van onderwijs (OCW) heeft in februari het Nationaal Programma Onderwijs bekend gemaakt. Daarin is 8,5 miljard euro beschikbaar gemaakt voor het funderend onderwijs. Eind maart kregen de scholen de aanvullende brief met meer informatie. Op deze pagina geven we de tot nu toe bekende informatie weer en laten we zien hoe Leerdoelgericht Onderwijs […]
Laat zien wat ze leren en maak je onderwijstijd effectief
Bij Leerdoelgericht Onderwijs kan je de leerlingen laten zien wat ze gaan leren. Dit kan op verschillende manieren zoals in de software van MijnLeerlijn. Leerlingen vinden het fijn om te weten wat er komen gaat en maakt hen betrokken. Daarnaast maakt het behalen van specifieke leerdoelen ze heel bewust van het feit dat ze aan […]
De methode als organisatiemodel en de leerkracht als uitvoerder, is dat wat je wil?
Een methode is een impliciet organisatiemodel. Dit betekent dat de maker, de auteur, de volgorde vooraf heeft vastgesteld. Er is weinig ruimte voor inbreng en aanpassing door de leerkracht. Daarbij is het bijhouden en het zelf keuzes maken in de lessen een bewerkelijke taak. De methodemaker heeft de doelen over de basisschoolperiode verdeeld. Vaak worden […]
Is de LVS toets (zoals CITO, IEP, DIA, BOOM) een doel of juist een middel op je basisschool?
In onze gesprekken met de scholen komen de LVS (leerlingvolgsysteem) toetsen vaak ter sprake. Nu zien wij van MijnLeerlijn veel vragen en opmerkingen van ouders voorbij komen waarom de kinderen deze toetsen moeten maken. Dit geeft aan dat ouders onvoldoende geïnformeerd worden door de school over de reden van deze afname. Dus misschien moet die ene ouder de vraag stellen: Waarom nemen jullie als school de LVS toets eigenlijk af?
Organiseer met MijnLeerlijn Leerdoelgericht Onderwijs
Bij het bepalen van het aanbod volgen wij niet klakkeloos een methode of softwarepakket. Want ook adaptieve software blindelings volgen is werken volgens een methode. Zwart-wit gezegd gaan wij nooit zomaar verder met de volgende les, opdracht of bladzijde.
Het leerdoelenoverzicht, alles in één scherm voor de leerkracht
Belangrijke informatie op verschillende plekken is verleden tijd met MijnLeerlijn. Het leerdoelenoverzicht is uniek en praktisch voor de leerkracht. Het heeft als basis de status van het leerdoel per leerling verdeeld per blok / periode (afhankelijk van de versie). Je kunt een eenvoudig als leerkracht deze status aanpassen, een stappenplan met instructie en materialen sturen of persoonlijke berichten sturen naar leerlingen met informatie of vragen.