Bij Leerdoelgericht onderwijs staat het leerdoel centraal. De leerkracht kiest de activiteiten en middelen die nodig zijn voor de leerling om het leerdoel te behalen. Op die manier is er altijd een koppeling tussen het leerdoel en de concrete leermiddelen, leeractiviteiten en leerstof. Dit geeft vrijheid en ruimte voor de creativiteit en het vakmanschap van de leerkracht. Dit komt het onderwijs aan de leerlingen ten goede. Daarnaast is het vrij eenvoudig om meer af te stemmen op de behoefte van iedere leerlingen of groep leerlingen.
De leerdoelen vormen per vak- of deelgebied de leerlijn en deze vormen samen het curriculum van de school. De leerprocessen worden met het Leerdoelgericht onderwijs als vanzelf in kaart gebracht en geeft mogelijkheden om naar de organisatie van het onderwijs te kijken.
De trainingen van MijnLeerlijn gaan uit van Leerdoelgericht onderwijs. Daarbij ondersteund de software van MijnLeerlijn de leerkracht en leerling en biedt functies voor iedere lesdag.