Leerling portfolio
Scholen willen met een portfolio graag een totaaloplossing. In veel gevallen is het portfolio een aanvulling of vervanging van het rapport of een verzameling van werken of verwezenlijkingen van een leerling. MijnLeerlijn is in zijn totaliteit een portfolio dat opgebouwd is in verschillende onderdelen.
Als basis geeft het Persoonlijk Leerdoelen Plan (PLP) een overzicht van de leerdoelen voor de leerling voor een bepaalde periode met daarin de status, stappenplan en communicatiemogelijkheden per leerdoel .
Ook is er plek voor leerkracht en leerling om persoonlijke informatie neer te zetten. Denk hierbij aan kernwoorden, talenten, interesses, resultaten, een plek waar je vaardigheden kan scoren en een eregalerij voor foto’s en afbeeldingen waar de leerling trots op is.
Maar ook alle behaalde leerdoelen zijn voor de leerling te zien in een overzicht per schooljaar. Er is te zien wat gedaan is en waarom het leerdoel is behaald. De sCoolDrive is een persoonlijke opslagruimte voor bewijsstukken, documenten, foto’s of notities.
Als school kun je ervoor kiezen om de leerling toegang te geven tot een persoonlijke messenger. Hierin is het mogelijk dat leerkrachten, ouders en leerling met elkaar communiceren in een veilige omgeving.
Tot slot is er ook een mogelijkheid om met de sCoolPlanner te werken. Daarbij is er een persoonlijk weekrooster waarbij leerlingen zelf keuzes kunnen maken in het aanbod.
Door het portfolio wordt een leerling eigenaar van zijn eigen leerproces en krijgt zelf verantwoordelijkheid hierover.
In MijnLeerlijn kan de school zelf invulling geven aan de verschillende onderdelen van het portfolio.