Meer informatie

Met de software van MijnLeerlijn is het mogelijk om inzichtelijk en georganiseerd onderwijs te geven vanuit de leerlijnen. De leerdoelen uit methodes, leerroutes of door de school zelf gesteld vormen de basis. Door de vele mogelijkheden kan iedere school MijnLeerlijn naar eigen wensen en visie inzetten.

Om een beeld te geven van de mogelijkheden benoemen we op deze pagina verschillende onderdelen van MijnLeerlijn. De praktijkvoorbeelden komen van scholen die werken met onze software.

Voordat je start als school met MijnLeerlijn is er een gesprek om de werkwijze, wensen en verwachtingen te bespreken. Vervolgens wordt de schoolspecifieke omgeving klaargezet en daarna is er begeleiding op maat.

INZICHT

Inzicht in Leerlijnen

De leerlijnen en leerdoelen van de school vormen het hart van MijnLeerlijn. Van rekendoelen tot aan sociaal-emotionele ontwikkeldoelen kunnen toegevoegd worden aan het curriculum in de software. De kracht is het inzicht dat je krijgt in het aanbod ongeacht de bron of bronnen.

METHODE VOLGEN OF ALS BRON

De methode of software als bron / middel gebruiken

Veel scholen willen het lesaanbod steeds meer afstemmen op de leerling en daarbij de methode of software als bron gebruiken. Voor leerkrachten is het dan een hele uitdaging om het inzicht en overzicht te behouden. De vaste structuur van de methode wordt dan immers losgelaten.

LEERLINGEN KOPPELEN

Leerlingen koppelen aan leerlijnen

Als je als school de methode of software als bron gebruikt heb je inzicht in de leerdoelen en leerlijnen. De leerlingen kan je daarna koppelen aan het niveau of de periode in de leerlijn. Dit kan voor een geheel vakgebied zijn, maar ook per deelgebied. Daarbij kan je ook kiezen om een vak- of deelgebied uit te zetten. Voor een leerling of een groep leerlingen kan het aanbod eenvoudig afgestemd worden op een referentie-, uitstroom- of onderwijsniveau.

“Na het gesprek waarin we onze werkwijze en wensen hebben uitgelegd, werd er voor ons een schoolspecifieke omgeving klaar gezet”

EIGENAARSCHAP LEERLING

Het Persoonlijk Leerdoelen Plan voor inzicht en eigenaarschap

Een belangrijk aspect voor het vergroten van het eigenaarschap bij leerlingen is het zichtbaar maken van de leerdoelen. Iedere leerling krijg een Persoonlijk Leerdoelen Plan (PLP). Die wordt automatisch gegenereerd wanneer het curriculum is vastgesteld en de leerlingen aan de passende leerroutes zijn gekoppeld. De leerling ziet in zijn PLP de leerdoelen waar hij aan gaat werken.

INZICHT VOOR LEERKRACHTEN

Zie wat je moet organiseren met het inzicht voor de leerkracht

Om te weten wat je moet organiseren is inzicht in de leerdoelen essentieel. Dit kan alleen voor de leerdoelen van de kernvakken zijn, maar ook voor alle andere leergebieden. De leerkracht kan in het leerdoelenoverzicht de voortgang zien per leerling, jaargroep, klas en school. Het is dan niet meer nodig om dit in aparte documenten of sheets bij te houden.

LEERLING PORTFOLIO

‘Dit ben ik’ een persoonlijk pagina voor iedere leerling

Scholen willen met een portfolio graag een totaaloplossing. In veel gevallen is het portfolio een aanvulling of vervanging van het rapport of een verzameling van werken of verwezenlijkingen van een leerling. MijnLeerlijn is in zijn totaliteit een portfolio dat opgebouwd is in verschillende onderdelen.

OUDERBETROKKENHEID

Ouderbetrokkenheid

MijnLeerlijn heeft verschillende mogelijkheden om ouders inzicht te geven in het onderwijsaanbod en de resultaten van de leerlingen. Met de inlog kan de ouder zien welke leerdoelen er aangeboden worden, met welke leerdoelen het kind aan het werk is en welke leerdoelen behaald zijn. Daarbij ziet de ouder wat er gedaan kan worden om een leerdoel te behalen of hoe de leerling eventueel thuis kan oefenen.

KENNIS SCHOOLBREED OPSLAAN

Qui dolorem ipsum quia dolor sit amet

Ut enim ad minima veniam, quis nostrum exercitationem ullam corporis suscipit laboriosam, nisi ut aliquid ex ea commodi consequatur? Quis autem vel eum iure reprehenderit qui in ea voluptate velit esse quam nihil molestiae consequatur.

MijnLeerlijn lerarentekort
MijnLeerlijn lerarentekort

WERKEN VANUIT LEERDOELEN EN LEERLIJNEN

Qui dolorem ipsum quia dolor sit amet

Ut enim ad minima veniam, quis nostrum exercitationem ullam corporis suscipit laboriosam, nisi ut aliquid ex ea commodi consequatur? Quis autem vel eum iure reprehenderit qui in ea voluptate velit esse quam nihil molestiae consequatur.

Inzicht in de leerlijnen

Voor doelgericht onderwijs heb je maar één ding nodig: inzicht.

Eigenaar van het leerproces

“Dankzij dit inzicht zijn onze leerlingen echt eigenaar geworden van hun leerproces en dat zien we dagelijks terug op school”.

Lerarentekort

“MijnLeerlijn heeft mijn lerarentekort niet opgelost, maar de leerlingen ondervinden er geen last meer van”

Kritisch over de lesstof

“We zijn kritischer geworden over de lesstof en bewuster van wat leerlingen daadwerkelijk moeten kennen en kunnen.”

Software

Eigenaar van het leerporces

Dankzij dit inzicht zijn onze leerlingen echt eigenaar geworden van hun leerproces en dat zien we dagelijks terug op school”.

Lerarentekort

“MijnLeerlijn heeft mijn lerarentekort niet opgelost, maar de leerlingen ondervinden er geen last meer van”

Kritisch over de lesstof

“We zijn kritischer geworden over de lesstof en bewuster van wat leerlingen daadwerkelijk moeten kennen en kunnen.”

Blog

Ga naar onze blog om de laatste artikelen te lezen.

Start vandaag nog met MijnLeerlijn

Probeer de software twee maanden gratis.

© 2019 Alle rechten voorbehouden | Onderdeel van sCoolsuite B.V. | Privacy policy