Zie wat je moet organiseren met het inzicht voor de leerkracht

Om te weten wat je moet organiseren is inzicht in de leerdoelen essentieel. Dit kan alleen voor de leerdoelen van de kernvakken zijn, maar ook voor alle andere leergebieden. De leerkracht kan in het leerdoelenoverzicht de voortgang zien per leerling, jaargroep, klas en school. Het is dan niet meer nodig om dit in aparte documenten of sheets bij te houden.

In het leerdoelenoverzicht kan de leerkracht zien waar leerlingen in de eigen groep of binnen de school staat per leerdoel of gehele leerlijn. Daarnaast kan de leerkracht de status van het leerdoel aanpassen of een stappenplan of een persoonlijk bericht naar één of meerdere leerlingen sturen. In het overzicht is ook te zien wanneer leerlingen hulp nodig hebben of het leerdoel hebben afgerond.

Praktijkvoorbeeld: klasoverstijgend lesgeven.
Doordat je als leerkracht ziet welke leerlingen binnen de school het leerdoel nog moeten behalen kun je eenvoudig klasoverstijgende lessen organiseren. Als school organiseren wij daarom op de middagen extra instructies voor de kernvakken en nodigen de leerlingen dan uit op leerdoel.

Het inzicht zorgt ervoor dat de leerdoelen in beeld blijven. Daardoor krijgt iedere leerling de mogelijkheid om ermee aan de slag te gaan of om het doel uiteindelijk te behalen. Zolang een leerdoel de actieve status heeft gaat het mee met het kind. De leerkracht kan beslissen om een doel een inactieve status te geven. Op deze manier denk je als leerkracht bewust na over wat je daadwerkelijk wilt aanbieden.

Praktijkvoorbeeld: Afwezige leerlingen krijgen de instructie op een later moment.
In het doelenoverzicht is zichtbaar wanneer een leerling een instructie heeft gemist. Daardoor is het eenvoudig om deze leerling mee te laten doen met je extra instructie. Ook leerlingen die langer de tijd nodig hebben om een leerdoel te behalen krijgen die ruimte, omdat het in beeld blijft bij de leerkracht.

Door het actuele inzicht in de statussen van de leerdoelen is het mogelijk om je onderwijstijd effectief in te zetten en zo ook beter af te stemmen op de zone van naaste ontwikkeling. Dit kan klassikaal, klasoverstijgend of een combi daarvan zijn, die keuze is aan de school.

Meer info?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

“Met dit inzicht kan ik veel meer inspelen op de leerbehoefte van mijn klas”

Blog

Ga naar onze blog om de laatste artikelen te lezen.

Start vandaag nog met MijnLeerlijn

Probeer de software twee maanden gratis.

© 2019 Alle rechten voorbehouden | Onderdeel van sCoolsuite B.V. | Privacy policy