MijnLeerlijn voor speciaal basisonderwijs

MijnLeerlijn is een middel en nooit een doel! Daarom ondersteunt het alle onderwijsconcepten dankzij de veelzijdigheid. Benieuwd naar de toepasbaarheid voor jullie instructiemodel, onderwijsconcept of schooltype. Maak vrijblijvend een afspraak voor een informerend gesprek.

Hieronder leggen we uit hoe we samen met Effectief Onderwijs MijnLeerlijn inzetten voor speciaal basisonderwijs. Effectief Onderwijs is expert in specialistisch en passend onderwijs.


MIJNLEERLIJN VOOR SPECIAAL BASISONDERWIJS

Instructie in kleine(ere) groepen

In het speciaal basisonderwijs hebben leerlingen veelal aangepaste leerlijnen en behoefte aan een specifieke aanpak.

Extra ondersteuning om de onderwijsdoelen te bereiken?
Hoe bepaal je om welke onderwijsdoelen het gaat? Hoe borg je de kennis voor de beste extra ondersteuning leerkracht en school? Hoe zorg je dat alle kinderen doelen behalen die passend zijn? En het allerbelangrijkste, hoe ORGANISEER je dat?

Met MijnLeerlijn krijg je meer grip op deze vragen.

FLEXIBEL EN RUIMTE VOOR ONDERWIJS PASSEND BIJ DE ONTWIKKELING

Hoe kies ik het aanbod?

Essentieel voor speciaal basisonderwijs is zicht op het leerproces en de uitstroom-profielen. (Leerroute 1,2,3 en 1F) Door de verschillen tussen leerlingen en de uiteenlopende onderwijsbehoeften wordt dit bemoeilijkt. De meeste methodes en materialen zijn hier niet op afgestemd en dat maakt het extra complex.

Om de leerkracht goede keuzes te laten maken en te ondersteunen bij het onderwijs is het noodzakelijk om de leerroutes in beeld te hebben en te zien welke leerlingen (nog) aan welke leerdoelen moeten werken. Maar ook duidelijke keuzes in het gebruik van middelen is een vereiste. Dit is niet voor ieder leerdoel of voor iedere leerling hetzelfde en geschikt het speciaal basisonderwijs. Daarbij wil je als leerkracht (eigenlijk) alleen de leerlingen voor wie het leerdoel relevant is op dat moment in je instructie hebben. De andere leerlingen kunnen dan onder begeleiding (ver)werken of een andere instructie volgen.

Voor de leerling is het belangrijk om ook overzicht en inzicht te hebben in de persoonlijke leerdoelen en ontwikkeling. Dat stimuleert de autonomie, vergroot de succeservaringen en ontwikkelt betrokkenheid.

Dit kan met de training, begeleiding en ondersteunende software van MijnLeerlijn. Met daarbinnen veel ruimte voor eigen keuzes, materialen en uitvoering van de visie! De implementatie hiervan vindt plaats in duidelijke stappen.

STAP 1

Een concreet curriculum

Je wil met je leerlingen het maximale bereiken. Daarom is het belangrijk de uitstroom-profielen in beeld te hebben.

Hiervoor is een duidelijk concreet curriculum nodig, je moet de route(s) in beeld hebben om te kunnen organiseren. Samen met de school kijken we naar het curriculum, welke visie hebben jullie op leren? Hoe belangrijk zijn de LVS toetsen? Welke materialen heb je in huis?

Al deze keuzes zijn cruciaal voor de haalbaarheid van het organiseren van je onderwijs. Werk je vanuit een methode dan zou het anders zijn dan wanneer je vanuit eigen leerdoelen werkt. Wat in de methodes moet voor onze leerlingen aangeboden worden en welke (verwerking-)materialen gebruik je?

Wanneer het curriculum in beeld is kunnen we door naar stap 2.

“Het duidelijke overzicht dat MijnLeerlijn verschaft in de leerroutes en de status van alle leerdoelen van de leerlingen, geeft mij de mogelijkheid om keuzes te maken waar ik mijn tijd het meest efficiënt inzet. Daarnaast zien leerlingen zelf ook wat er (nog) van hen verwacht wordt, iets wat hun eigenaarschap enorm vergroot.”

STAP 2

Het onderwijs aan de leerling

Wanneer je het curriculum per leerjaar in 5 periodes (van vakantie tot vakantie) verdeelt dan heb je per niveau/leerjaar en per periode een doelenset die aan bod komt. Je wil de leerling laten werken aan de leerdoelen die op dat moment voor de leerling van toepassing zijn. Door de leerling op de juiste plek in de leerlijn te plaatsen (per deelgebied) is de leerling gekoppeld aan meerdere doelensets (Zone van naaste ontwikkeling). Deze doelensets vormen samen het Persoonlijk Leerdoelen Plan van de leerling.

De leerling gaat de komende weken met deze doelen aan de slag (De lijn van de leerling). Om hiermee aan de slag te kunnen gaan is het belangrijk dat de leerdoelen duidelijk zijn, niet alleen voor de leerling maar ook voor de leerkracht.

Door stappenplannen per leerdoel te maken, creëer je de mogelijkheid voor de leerling om zelfstandig aan de slag te gaan en heb je duidelijke lijnen voor de leerkracht om te volgen en analyseren.

STAP 3

Inzicht om te organseren

Zowel de leerkracht als de leerling heeft nu het inzicht om te kunnen organiseren.

Voor de leerkracht:
Doordat de leerlingen aan leerdoelen gekoppeld zijn zie je in één overzicht in MijnLeerlijn welke leerlingen met dezelfde leerdoelen aan de slag zijn, wie er (tegelijk) behoefte heeft aan een lesje, met hoeveel leerdoelen je klas bezig is en nog veel meer. Wat je hier voornamelijk ziet is de haalbaarheid van wat je wil organiseren. Welke keuzes moeten we maken en welke gevolgen hebben deze keuzes?

Voor de leerling:
In het Persoonlijk Leerdoelen Plan van de leerling staan de leerdoelen. Daar ziet de leerling wat geleerd gaat worden en waar aan gewerkt kan worden. Daarnaast kan er extra ondersteuning geboden worden in tekst, audio en/of video. Het is mogelijk om voor specifieke leerlingen, specifieke opdrachten te gebruiken.

En iedere stap die genomen wordt is te analyseren om zo het haalbaar te maken binnen het organiseren voor iedereen die betrokken is.

LEERLING PORTFOLIO

‘Dit ben ik’ een persoonlijk pagina voor iedere leerling

Scholen willen met een portfolio graag een totaaloplossing. In veel gevallen is het portfolio een aanvulling of vervanging van het rapport of een verzameling van werken of verwezenlijkingen van een leerling. MijnLeerlijn is in zijn totaliteit een portfolio dat opgebouwd is in verschillende onderdelen.

OUDERBETROKKENHEID

Ouderbetrokkenheid

MijnLeerlijn heeft verschillende mogelijkheden om ouders inzicht te geven in het onderwijsaanbod en de resultaten van de leerlingen. Met de inlog kan de ouder zien welke leerdoelen er aangeboden worden, met welke leerdoelen het kind aan het werk is en welke leerdoelen behaald zijn. Daarbij ziet de ouder wat er gedaan kan worden om een leerdoel te behalen of hoe de leerling eventueel thuis kan oefenen.

KENNIS SCHOOLBREED OPSLAAN

Qui dolorem ipsum quia dolor sit amet

Ut enim ad minima veniam, quis nostrum exercitationem ullam corporis suscipit laboriosam, nisi ut aliquid ex ea commodi consequatur? Quis autem vel eum iure reprehenderit qui in ea voluptate velit esse quam nihil molestiae consequatur.

MijnLeerlijn lerarentekort
MijnLeerlijn lerarentekort

WERKEN VANUIT LEERDOELEN EN LEERLIJNEN

Qui dolorem ipsum quia dolor sit amet

Ut enim ad minima veniam, quis nostrum exercitationem ullam corporis suscipit laboriosam, nisi ut aliquid ex ea commodi consequatur? Quis autem vel eum iure reprehenderit qui in ea voluptate velit esse quam nihil molestiae consequatur.

Inzicht in de leerlijnen

Voor doelgericht onderwijs heb je maar één ding nodig: inzicht.

Eigenaar van het leerproces

“Dankzij dit inzicht zijn onze leerlingen echt eigenaar geworden van hun leerproces en dat zien we dagelijks terug op school”.

Lerarentekort

“MijnLeerlijn heeft mijn lerarentekort niet opgelost, maar de leerlingen ondervinden er geen last meer van”

Kritisch over de lesstof

“We zijn kritischer geworden over de lesstof en bewuster van wat leerlingen daadwerkelijk moeten kennen en kunnen.”

Software

Eigenaar van het leerporces

Dankzij dit inzicht zijn onze leerlingen echt eigenaar geworden van hun leerproces en dat zien we dagelijks terug op school”.

Lerarentekort

“MijnLeerlijn heeft mijn lerarentekort niet opgelost, maar de leerlingen ondervinden er geen last meer van”

Kritisch over de lesstof

“We zijn kritischer geworden over de lesstof en bewuster van wat leerlingen daadwerkelijk moeten kennen en kunnen.”