MijnLeerlijn: de brug tussen adaptieve software en curriculum bewustheid
“Leraren, docenten, hun leidinggevenden, bestuurders en de overheid: allen hebben een cruciale rol bij de opmars van intelligente technologie in het onderwijs. Zodat het gebruik van technologie geen doel op zich wordt en alle leerlingen en studenten ervan kunnen profiteren.” Bron: onderzoek ‘Inzet van technologie’ verschenen op 28-09-2022 op onderwijsraad.nl In het onderzoek waarschuwt de […]
WEBINARS: Organiseer je onderwijs vanuit inzicht met MijnLeerlijn
In november komt MijnLeerlijn met een reeks webinars waarin we dieper ingaan op een specifiek onderwijstype. Deze eerste drie zullen gaan over; unit onderwijs, montessori-onderwijs en speciaal (basis) onderwijs. Tijdens het webinar vertellen Michel de Hond en Dirk-Jan de Graaf van MijnLeerlijn over de uitgangspunten en mogelijkheden van Leerdoelgericht Onderwijs. Ze komen met verschillende praktijkvoorbeelden […]
Van ‘zeer zwak’ naar voldoende binnen een jaar!
In mei 2021 kwamen wij in contact met een basisschool in Utrecht. Zij waren al een aantal jaar keihard aan het werk, maar het lukte niet om het onderwijs zo te organiseren dat de visie gewaarborgd blijft en de kwaliteit van het onderwijsproces hoog. Dit bevestigde de onderwijsinspectie door de school als zeer zwak te […]
Met Leerdoelgericht Onderwijs altijd in de zone van naaste ontwikkeling
Leerdoelgericht Onderwijs werkt altijd vanuit de zone van naaste/aangrenzende ontwikkeling (ZNO, Vygotsky (1896-1934)). Dit is het aanspreken van het kind op het ontwikkelingsniveau dat net buiten bereik is. Met het juiste aanbod, passende activiteiten en hulp van volwassenen of leeftijdsgenoten kan het kind zich in een positieve flow ontwikkelen. Leerdoelgericht Onderwijs en de software van […]
Cyclussen binnen Leerdoelgericht Onderwijs
Binnen Leerdoelgericht Onderwijs zijn er twee cyclussen te onderscheiden. De eerste is per leerdoel en de tweede is per periode. Beide cyclussen zijn een hulpmiddel voor de leerkracht. Ten eerste om het aanbod in de zone van naaste ontwikkeling te houden, ten tweede om het haalbaar te houden qua organisatie voor de leerkracht en tot […]
Ilse van ‘t Ende: “Je ziet dat scholen aan het worstelen zijn met leerdoelen en het toetsen. Wat is goed en vooral waar gaan we naartoe met ons onderwijs?”?
Michel de Hond gaat samen met Dirk-Jan de Graaf in een lerarenkamer in gesprek met onderwijsprofessionals over het organiseren van basisonderwijs. Waar liggen kansen? Wat zijn de uitdagingen? Wat komt er allemaal op het onderwijs af? Ze bespreken de actualiteit en hebben iedere week een gast die werkzaam is in het basisonderwijs. Eigenheid van iedere […]
Ryanne Acket: “Door het volgen van de methode gaat een stuk van je kritische houding verloren.”
Michel de Hond gaat samen met Dirk-Jan de Graaf in een lerarenkamer in gesprek met onderwijsprofessionals over het organiseren van basisonderwijs. Waar liggen kansen? Wat zijn de uitdagingen? Wat komt er allemaal op het onderwijs af? Ze bespreken de actualiteit en hebben iedere week een gast die werkzaam is in het basisonderwijs. Methode anders gebruiken […]
Start met Leerdoelgericht Onderwijs vanuit je NPO-budget
“Wij hebben op dit moment echt zoveel dat er op ons afkomt als school. We moeten eerst helder krijgen wat belangrijk is voor de leerlingen en daarna kijken wij weer verder”. Een passage uit één van de vele telefoongesprekken die wij momenteel voeren met schooldirecteuren en teamleiders. Heel begrijpelijk dat je nu niet op iets nieuws […]