Essentieel voor speciaal basisonderwijs is zicht op het leerproces en de uitstroom-profielen. (Leerroute 1,2,3 en 1F) Doordat de groep veelal bestaat uit extreme verschillen en de meeste methodes en materialen hier niet op afgestemd zijn, wordt dit bemoeilijkt.
Om de leerkracht goede keuzes te laten maken en te ondersteunen bij het onderwijs is het noodzakelijk om de leerroutes in beeld te hebben en te zien welke leerlingen (nog) aan welke leerdoelen moeten werken. Maar ook duidelijke keuzes in het gebruik van middelen. Dit is niet voor ieder leerdoel of voor iedere leerling hetzelfde en geschikt het speciaal basisonderwijs. Daarbij wil je als leerkracht (eigenlijk) alleen de leerlingen voor wie het leerdoel relevant is op dat moment in je instructie hebben. De andere leerlingen kunnen dan onder begeleiding (ver)werken of een andere instructie volgen.
Voor de leerling is het belangrijk om ook overzicht en inzicht te hebben in de persoonlijke leerdoelen en ontwikkeling. Dat stimuleert de autonomie, vergroot de succeservaringen en ontwikkelt betrokkenheid.
Dit kan met de training, begeleiding en ondersteunende software van MijnLeerlijn. Met daarbinnen veel ruimte voor eigen keuzes, materialen en uitvoering van de visie! De implementatie hiervan vindt plaats in duidelijke stappen.