De trainingen vormen de basis voor de organisatie van Leerdoelgericht Onderwijs

De trainingen vormen de basis voor de organisatie van Leerdoelgericht Onderwijs. De software maakt het mogelijk.

Er is inzicht in de voortgang van iedere leerling en de leerkracht maakt de keuze voor de invulling van de les. Alles is erop gericht om zo efficiënt mogelijk te organiseren vanuit inzicht.

Zo haal je het maximale uit de onderwijstijd voor zowel de leerkracht als de leerling.

De trainingen zijn CRKBO geregistreerd en daarmee vrijgesteld van BTW. Wij werken met vaste tarieven. Voorafgaand aan de trainingen is er een telefonisch / digitaal voorgesprek en achteraf de hulp die nodig is.

Mogelijke onderdelen

  • Stamboom van Leerlijnen
  • Koppeling visie / wensen team
  • Werken met concrete leerdoelen in leerlingentaal
  • LVS-toetsing en concrete leerdoelen
  • Concrete leerdoelen evalueren
  • Leerdoelen verdelen in periodes en leerjaren

Tijdsduur

De training bestaat uit een dagdeel op school, een tussenevaluatie online en een eindevaluatie

Uitbreiding (optioneel)

Het is mogelijk om deze training uit te breiden met de training ‘Leerdoelgericht werken met de software van MijnLeerlijn’

Teamtraining

Gouden Curriculum

Het ‘Gouden Curriculum’ bestaat uit concrete, heldere leerdoelen. Zo zet je de eerste stap om succesvol leerdoelgericht te werken vanuit leerlijnen.

In de training passen we het Gouden Curriculum toe op jullie onderwijspraktijk. We nemen de huidige methodes, toetsen en materialen mee en we maken keuzes in wat jullie gaan gebruiken. Je leert kritisch te zijn op de leerdoelen, de opdrachten en de toetsing. Daarnaast bespreken we het inrichten van een les vanuit concrete leerdoelen.

Teamtraining | Passend bij alle versies van de software

Leerdoelgericht werken met de software van MijnLeerlijn

In deze training wordt de school specifieke omgeving in de software van MijnLeerlijn doorgenomen. Daarbij worden de knoppen en de mogelijkheden, passend bij de wensen, doorgenomen.

De training start in de kern van de software, het curriculum. De opbouw wordt doorgenomen, evenals de gekozen indeling per periode en leerjaar. De leerdoelenpagina en functies worden besproken en ingevuld. Vervolgens nemen we de belangrijkste knoppen en functies door om direct in de klas aan het werk te gaan. We maken keuzes omtrent de statussen, labels, overzichten en benamingen. Tot slot kijken we op welke manier de leerkracht snel inzicht en overzicht kan krijgen met de software.

Mogelijke inhoud

    • Curriculum in de software
    • Aanpassen / toevoegen / verwijderen leerdoelen
    • Leerdoelenpagina’s
    • Leerlingen, groepen aanmaken
    • Statussen leerdoelen bijhouden
    • Inzicht verkrijgen
    • Groepsplannen / groepsoverzichten genereren

Tijdsduur
De training bestaat uit een dagdeel op school incl. eventuele digitale hulp achteraf.

Vervolg op de training (optioneel)
Het is mogelijk om na deze training aan de slag te gaan met ‘Eigenaarschap, inzicht en inbreng voor de leerling’

Teamtraining | Passend bij versie Groen en Oranje van de software

Een volledige implementatie van Leerdoelgericht Onderwijs met MijnLeerlijn

Leerdoel gericht onderwijs

Wij geloven in duidelijkheid vooraf. Daarom maken wij graag een implementatieplan met daarin de doelen, benodigde stappen en verwachte kosten.

In het plan worden alle benodigde trainingen meegenomen waarmee we de uiteindelijke doelen kunnen bereiken. Dit wordt altijd op maat gemaakt. Daarom beginnen we met een oriënterend gesprek met directie, MT en/of teamleider(s). Daarin brengen we de wensen in beeld en vertellen we wat MijnLeerlijn door de training en/of met de software voor het schoolteam en de leerlingen kan betekenen.

 

MijnLeerlijn zorgt ervoor dat er inzichtelijk en georganiseerd les gegeven kan worden vanuit de leerdoelen met verschillende leerlijnen. Methodes, materialen en software kunnen wij effectiever en passend inzetten als bron, oefenmiddel en verrijking.

Mathilde Muijs – Directeur @de Grondtoon

Door MijnLeerlijn kunnen wij nu op een prachtige manier de ontwikkeling van onze kinderen in beeld brengen. Dit heeft er mede voor gezorgd dat wij van de onderwijsinspectie, na twee keer een zeer zwak te hebben gekregen, nog geen jaar na de start met MijnLeerlijn een mooie voldoende hebben gekregen. Een prachtige resultaat en samen gaan we ons verder ontwikkelen.

                                                                                               Anne – @Montessori Kindcentrum LEF

Het mooie aan MijnLeerlijn is dat wij als team echt weer inzicht krijgen in wát we de leerlingen nu precies leren en waarom. Je leert doelen formuleren en kritisch kijken naar het gebruik van je methodes. Niet alleen je leerlingen worden weer eigenaar van het onderwijs maar wij als school ook!

Ryanne Acket Directeur @Dr Maria Montessorischool Huizen

Voor onze school zorgt MijnLeerlijn ervoor dat we echt in gesprek moeten gaan over het onderwijs, onze doelen en de organisatie. Als leerkracht moet je kritischer kijken naar het leerdoel, de strategie en de verwerking, waardoor je veel gerichter kan werken.

Sabrina Jutten – Leerkracht & projectleider @In ’t Park Susteren

Door het gebruik van MijnLeerlijn zie ik als montessori-leerkracht in 1 oogopslag wie nog met welke doelen bezig is en welke leerlingen ik aan de instructietafel moet vragen voor een les. Dat geeft mij overzicht en daarmee rust.

Erik Sluis – Leerkracht/ict-coördinator @Montessori De Meander

Meer informatie

Dit is MijnLeerlijn

Aan de hand van de visie, wensen en de onderwijspraktijk van de school presenteren we de mogelijkheden van MijnLeerlijn.

Op welke manier kan MijnLeerlijn betekenisvol en helpend zijn bij de (verdere) ontwikkeling van de school en professionalisering van het team. Het team zal aan het denken gezet worden met prikkelende vragen en feedback van de presentator.

Presentatie van MijnLeerlijn
Met leerdoelgericht onderwijs creëer je eigenaarschap bij de leerlingen

Teamtraining

Eigenaarschap, inzicht en inbreng voor de leerling

met Leerdoelgericht Onderwijs van MijnLeerlijn

Leerdoelgericht Onderwijs biedt enorme kansen om leerlingen te betrekken bij het leerproces. Daarmee creëer je eigenaarschap bij de leerling. Dit is een belangrijke voorwaarde voor onderwijs dat aansluit op de zone van naaste ontwikkeling (ZNO, Vygotsky).

We starten de training met het ontdekken van de leerlingomgeving in de software. We bespreken de mogelijkheden en kijken welke passen bij de wensen van het team. Naast de cognitieve kant is er ook ruimte voor de persoonlijke kant van de leerling. Daarom bespreken we de mogelijkheden van de Dit Ben Ik-pagina en de software als compleet portfolio. De mogelijkheden om leerlingen eigen doelen te laten stellen worden meegenomen. Tot slot worden er afspraken gemaakt voor effectief en doeltreffend werken voor de leerkracht en leerling.

De training bestaat uit een dagdeel op school inclusief eventuele digitale hulp achteraf.

Workshop

Van kerndoel naar leerdoel met vrijheid van onderwijs

Er zijn meerdere manieren hoe leerlijnen bij een school tot stand komen en gebruikt worden. Veelal is het de methode die dit bepaald. Maar hoeveel invloed hebben deze leerlijnen op je school?

In de workshop geven we de leerdoelen ‘topprioriteit’ en laten we zien wat er gebeurt als je een methode anders gebruikt. Bestaat het ‘Gouden Curriculum’ en waar vind je die? We zien de beginsituatie voor de leerkracht en onze ‘vrijheid van onderwijs’. Met die kennis gaan we in gesprek over uw eigen organisatie en school. Er komen vragen voorbij zoals; wat betekent dit voor mijn leerkrachten en leerlingen, mijn onderwijsmiddelen en mijn onderwijsorganisatie? Waarom toetsen we en welke toetsen nemen we af?

Aan het eind van deze interactieve workshop zie je het belang van het maken van keuzes in leerdoelen. En hoe je van daaruit als team verder kunt ontwikkelen.

De stamboom van leerlijnen brengt in kaart hoe het onderwijs in Nederland is opgebouwd.

UITGELICHT

De methode als organisatiemodel en de leerkracht als uitvoerder is dat wat je will

BRAINSTORM

Laat je inspireren om je onderwijsvisie (nog meer) in praktijk te brengen

Of de onderwijsvisie al grotendeels terug te zien is in de school of dat dit nog in de kinderschoenen staat. De adviseurs van MijnLeerlijn inspireren, denken mee en delen graag de kennis over Leerdoelgericht Onderwijs. Dat staat namelijk aan de basis van iedere vorm van onderwijsorganisatie. Een goede basis is het allerbelangrijkste!

Samen met directie en/of (project)team gaan we graag om de tafel om de wensen, doelen en mogelijkheden te bespreken.

DIGITALE KLASSENMAP EN INTELLIGENTE LESPLANNER

Digitale klassenmap en intelligente lesplanner

Met het juiste inzicht in de voortgang per leerling, per leerdoel biedt sCoolPlanner je de mogelijkheid om flexibel, dynamisch en intelligent te roosteren. Je kunt lesroosters creëren op basis van jaargroep, flexibele groepen, keuze lessen en/of (openstaande) leerdoelen.

MijnLeerlijn lerarentekort

WERKEN VANUIT LEERDOELEN EN LEERLIJNEN

Qui dolorem ipsum quia dolor sit amet

Ut enim ad minima veniam, quis nostrum exercitationem ullam corporis suscipit laboriosam, nisi ut aliquid ex ea commodi consequatur? Quis autem vel eum iure reprehenderit qui in ea voluptate velit esse quam nihil molestiae consequatur.

Een eigen ‘route’ naar Leerdoelgericht onderwijs

Samen met MijnLeerlijn

1. KENNISMAKEN

We beginnen met een oriënterend gesprek met directie, management, teamleider of leerkracht. We bespreken de wensen en toepasbaarheid van MijnLeerlijn voor jouw school, jullie onderwijspraktijk. Vervolgens plannen we een gesprek en presentatie met het team.

2. PRESENTEREN

We presenteren MIjnLeerlijn en dat is meer dan onze software. Vanuit jullie visie, wensen en onderwijspraktijk maken we keuzes voor de samenwerking.  Samen stellen we een plan op voor de inhoud van de begeleiding en het implementeren van de software van MijnLeerlijn.

3. SAMENWERKEN

We starten onze samenwerking aan de hand van de visie, onderwijspraktijk en wensen van de school. Met onze training en begeleiding zorgen we er samen voor dat we de gestelde doelen gaan behalen.

1. KENNISMAKEN

We beginnen met een oriënterend gesprek met directie, management, teamleider of leerkracht. We bespreken de wensen en toepasbaarheid van MijnLeerlijn voor jouw school, jullie onderwijspraktijk. Vervolgens plannen we een gesprek en presentatie met het team.

2. PROBEREN

We presenteren MIjnLeerlijn en dat is meer dan onze software. Vanuit jullie visie, wensen en onderwijspraktijk maken we keuzes voor de samenwerking.  Samen stellen we een plan op voor de inhoud van de begeleiding en het implementeren van de software van MijnLeerlijn.

3. INZETTEN

We starten onze samenwerking aan de hand van de visie, onderwijspraktijk en wensen van de school. Met onze training en begeleiding zorgen we er samen voor dat we de gestelde doelen gaan behalen.