• Reviews
  • Over ons
  • Blog
  • Contact
MijnLeerlijn
  • Home
  • Leerdoelgericht onderwijs
  • Advies en training
  • Software
  • MEER INFORMATIE
  • Menu Menu

De methode als organisatiemodel en de leerkracht als uitvoerder, is dat wat je wil?

15/03/2021/0 Reacties/in Blog, Gouden Curriculum, Trainingen/door MijnLeerlijn

Een methode is een impliciet organisatiemodel. Dit betekent dat de maker, de auteur, de volgorde vooraf heeft vastgesteld. Er is weinig ruimte voor inbreng en aanpassing door de leerkracht. Daarbij is het bijhouden en het zelf keuzes maken in de lessen een bewerkelijke taak.

De methodemaker heeft de doelen over de basisschoolperiode verdeeld. Vaak worden deze ook per les, periode en leerjaar beschreven. Als leerkracht geeft dit een stukje veiligheid en kun je er vanuit gaan dat je aan het einde van het schooljaar, als het boek ‘uit’ is, alle doelen behandeld hebt. Aan de andere kant ontnemen methodes het zicht op de leerdoelen en het leerproces van de leerling. De regie ligt bij het volgen van de methode namelijk bij… de methodemaker. Toch wil je als leerkracht niet enkel de overbrenger van de handleiding zijn. Als leerkracht werk je dagelijks met je leerling en weet je wat er nodig is.

De leerkracht kan zijn verantwoordelijkheid nemen als er een helder zicht is op de leerdoelen per periode en leerjaar. Wanneer je de leerlingen hierin betrekt vergroot dit de motivatie om de leerdoelen te behalen. Met inzicht en overzicht kan de leerkracht beter inschatten of het onderwijs op niveau is. Daarbij is er meer ruimte voor eigen inbreng en aanpassing zoals het weglaten van opdrachten of juist het toevoegen van extra’s.

Een willekeurige methode biedt gemiddeld 30% meer lesstof aan dan in dan in de einddoelen (kerndoelen en referentieniveaus) staat beschreven. Neem daarbij dat de methode is gemaakt voor de gemiddelde leerling en de aan de hand van de keuzes van het auteursteam. In de klas betekent dit dikwijls dat de sterke leerling te veel en de zwakke leerling juist te weinig leer- en oefentijd krijgt.

Vanuit het Gouden Curriculum gebruik je de methode of adaptieve software als oefenmiddel en toetsing bij het lesgeven. Je zet het doelgericht in en niet langer als verplichte oefenstof.

Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op Twitter
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op Pinterest
  • Delen op LinkedIn
  • Delen op Tumblr
  • Delen op Vk
  • Delen op Reddit
  • Delen via e-mail
https://www.mijnleerlijn.nl/wp-content/uploads/2021/03/BLOG_methode-als-organisatiemodel.png 788 940 MijnLeerlijn https://www.mijnleerlijn.nl/wp-content/uploads/2019/07/MijnLeerlijn-logo-1-1030x1030.png MijnLeerlijn2021-03-15 14:41:592021-04-02 17:14:43De methode als organisatiemodel en de leerkracht als uitvoerder, is dat wat je wil?
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Leerdoel gericht onderwijs

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • MijnLeerlijn: de brug tussen adaptieve software en curriculum bewustheid28/09/2022 - 08:52
  • WEBINARS: Organiseer je onderwijs vanuit inzicht met MijnLeerlijn29/08/2022 - 13:39
  • Van ‘zeer zwak’ naar voldoende binnen een jaar!01/06/2022 - 14:39
  • Met Leerdoelgericht Onderwijs altijd in de zone van naaste ontwikkeling07/03/2022 - 13:19
  • Cyclussen binnen Leerdoelgericht Onderwijs07/03/2022 - 12:51

Categorieën

Actueel (7) Blog (23) Evenementen (3) Features (26) Gouden Curriculum (2) Handleiding (14) Instructievideo's (2) Klantenservice (16) Leerdoelgericht Onderwijs (9) Media (2) Podcast (2) Software (3) Trainingen (3) Uitgelegd voor beheerder (2) Uncategorized (2) Vacatures (1)

MijnLeerlijn

Product

Software
Leerdoelgericht onderwijs
Trainingen
Gouden Curriculum
Onderwijstypes

Algemeen

Home
Over ons
Contact
Vragen
Blog

Aanmelden

Gratis STARTEN
Nieuwsbrief
Facebook
Instagram
LinkedIn

© 2022 Alle rechten voorbehouden | Onderdeel van sCoolsuite B.V. | Privacy policy

AANPASSEN! Van kerndoel naar leerdoelLaat zien wat ze leren en maak je onderwijstijd effectief
Scroll naar bovenzijde