Plannen: leerdoelen selecteren
-
Verdeel per vakgebied de leerdoelen voor een periode (bijv. 5 periodes, van vakantie tot vakantie)
-
Bepaal per vakgebied of je werkt met methodedoelen, eigen doelen of een combinatie
➡ Wat levert dit op?
Een helder en gedeeld focuspunt voor de komende periode.
Aanbod koppelen: activiteiten en succescriteria
-
Koppel leeractiviteiten en instructies aan de gekozen doelen
-
Formuleer succescriteria: waaraan zie je of een doel behaald is?
- Maak onderscheid tussen cruciale doelen en aanbodsdoelen
-
Werk met bestaande methodes, eigen materiaal of eigen middelen
➡ Wat levert dit op?
Lesaanbod sluit beter aan op de doelen en de behoefte van je leerlingen.
LEERLINGEN KOPPELEN
Leerlingen koppelen aan leerlijnen
Als je als school de methode of software als bron gebruikt heb je inzicht in de leerdoelen en leerlijnen. De leerlingen kan je daarna koppelen aan het niveau of de periode in de leerlijn. Dit kan voor een geheel vakgebied zijn, maar ook per deelgebied. Daarbij kan je ook kiezen om een vak- of deelgebied uit te zetten. Voor een leerling of een groep leerlingen kan het aanbod eenvoudig afgestemd worden op een referentie-, uitstroom- of onderwijsniveau.
Volgen: inzicht in de voortgang
-
Houd per leerling statussen bij
-
Gebruik observaties, werk, toetsen en gesprekken om doelen op behaald te zetten
-
Volg de ontwikkeling op leerling-, groeps- en schoolniveau
➡ Wat levert dit op?
Je weet waar je leerlingen staan én waar je extra aandacht nodig is.
Analyseren: per periode reflecteren
-
Analyseer na elke periode welke doelen niet behaald zijn
- Bedenk wat je met de niet behaalde doelen doet en welke gevolgen dit heeft voor je planning
-
Bespreek: wat werkte goed? Wat niet? Waar zitten hiaten?
-
Kijk naar LVS-resultaten in relatie tot de leerdoelen
➡ Wat levert dit op?
Inzicht om gericht bij te sturen op leerling-, team- of schoolniveau.
LEERLING PORTFOLIO
Bijstellen: curriculum verbeteren
-
Pas het aanbod aan: doelen splitsen, schrappen of toevoegen
-
Leg schoolafspraken vast en maak keuzes bewust
-
Bouw zo aan een eigen, levend curriculum
➡ Wat levert dit op?
Een curriculum dat steeds beter aansluit op je leerlingen én je onderwijsdoelen.
OUDERBETROKKENHEID
In de praktijk:
-
Leerkrachten hebben direct zicht op waar leerlingen staan
-
IB’ers ondersteunen doelgericht met data en overzicht
-
Schoolteams ontwikkelen een gedeelde taal over goed onderwijs
Met de leerdoelencyclus van MijnLeerlijn werk je cyclisch, onderbouwd en samen. Zo ontstaat onderwijs dat werkt – voor leerlingen én leerkrachten.
KENNIS SCHOOLBREED OPSLAAN
Qui dolorem ipsum quia dolor sit amet
Ut enim ad minima veniam, quis nostrum exercitationem ullam corporis suscipit laboriosam, nisi ut aliquid ex ea commodi consequatur? Quis autem vel eum iure reprehenderit qui in ea voluptate velit esse quam nihil molestiae consequatur.
Dit al bekeken?
Inzicht in de leerlijnen
Eigenaar van het leerproces
“Dankzij dit inzicht zijn onze leerlingen echt eigenaar geworden van hun leerproces en dat zien we dagelijks terug op school”.
Lerarentekort
“MijnLeerlijn heeft mijn lerarentekort niet opgelost, maar de leerlingen ondervinden er geen last meer van”
Kritisch over de lesstof
“We zijn kritischer geworden over de lesstof en bewuster van wat leerlingen daadwerkelijk moeten kennen en kunnen.”
Eigenaar van het leerporces
Dankzij dit inzicht zijn onze leerlingen echt eigenaar geworden van hun leerproces en dat zien we dagelijks terug op school”.
Lerarentekort
“MijnLeerlijn heeft mijn lerarentekort niet opgelost, maar de leerlingen ondervinden er geen last meer van”
Kritisch over de lesstof
“We zijn kritischer geworden over de lesstof en bewuster van wat leerlingen daadwerkelijk moeten kennen en kunnen.”