Cyclus van Leerdoelgericht Onderwijs

MijnLeerlijn biedt Leerdoelgericht Onderwijs aan in een cyclus die bestaat uit vier pijlers. De exacte vormgeving van iedere pijler wordt bepaald door de visie, onderwijsvorm en wensen van de school. Onze onderwijsadviseurs kunnen ondersteunen bij het vormgeven van iedere pijler.

Onze unieke software is ontwikkeld als totaalpakket en bevat naast de functionaliteiten passend bij de cyclus, veel handige tools voor de leerkracht en leerling.

Curriculum

Een concreet curriculum vormt de basis en bestaat uit leerdoelen, leerlijn / opbouw, informatie over de didactiek en werkwijze, materialen en criteria.

Voor ieder vakgebied kan er gekozen worden uit:

1. Methode
2. Eigen leerdoelen
3. LVS curriculum (kernvakken)

Vanuit het curriculum wordt iedere leerling gekoppeld aan de leerdoelen passend bij zijn/haar ontwikkeling.

Inzicht

Keuzes maken door zicht op ontwikkeling is de kracht van MijnLeerlijn voor de leerkracht. Het maken van keuzes is belangrijk om vooraf goed te organiseren, tussendoor om bij te sturen en achteraf om te analyseren, evalueren en borgen.

Dankzij dit dagelijkse inzicht kan er ten alle tijde een actuele, effectieve analyse gemaakt worden.

LEERLINGEN KOPPELEN

Leerlingen koppelen aan leerlijnen

Als je als school de methode of software als bron gebruikt heb je inzicht in de leerdoelen en leerlijnen. De leerlingen kan je daarna koppelen aan het niveau of de periode in de leerlijn. Dit kan voor een geheel vakgebied zijn, maar ook per deelgebied. Daarbij kan je ook kiezen om een vak- of deelgebied uit te zetten. Voor een leerling of een groep leerlingen kan het aanbod eenvoudig afgestemd worden op een referentie-, uitstroom- of onderwijsniveau.

“Wij kunnen direct zien waar iedere leerling zit in zijn leerlijnen. Daardoor zijn ook de kwaliteitsgesprekken die ik voer als IB-er met de leerkrachten veel concreter geworden.”

Louisa ter Beek – IB VCO Bunschoten

Analyseren

Een duidelijke cyclus voor analyse en evaluatie biedt structuur, samenhang en richting bij het analyseren van gegevens en het evalueren van het onderwijsproces. De software van MijnLeerlijn sluit hier naadloos op aan en biedt de leerkracht alle tools die nodig zijn voor een effectieve analyse.

Organiseren

Het organiseren van je onderwijs is in veel gevallen het uitvoeren van je planning. Bij het maken van die planning als leerkracht is het belangrijk om de keuzes helder te hebben. Onze software is zo gebouwd dat de keuzes die je maakt terugkomen in het inzicht om deze weer te kunnen analyseren. Ook is de haalbaarheid van de keuzes een belangrijk onderdeel en daarom zijn er speciale features om bij zoveel mogelijk keuzes die je maakt te ondersteunen.

LEERLING PORTFOLIO

‘Dit ben ik’ een persoonlijk pagina voor iedere leerling

Scholen willen met een portfolio graag een totaaloplossing. In veel gevallen is het portfolio een aanvulling of vervanging van het rapport of een verzameling van werken of verwezenlijkingen van een leerling. MijnLeerlijn is in zijn totaliteit een portfolio dat opgebouwd is in verschillende onderdelen.

OUDERBETROKKENHEID

Ouderbetrokkenheid

MijnLeerlijn heeft verschillende mogelijkheden om ouders inzicht te geven in het onderwijsaanbod en de resultaten van de leerlingen. Met de inlog kan de ouder zien welke leerdoelen er aangeboden worden, met welke leerdoelen het kind aan het werk is en welke leerdoelen behaald zijn. Daarbij ziet de ouder wat er gedaan kan worden om een leerdoel te behalen of hoe de leerling eventueel thuis kan oefenen.

KENNIS SCHOOLBREED OPSLAAN

Qui dolorem ipsum quia dolor sit amet

Ut enim ad minima veniam, quis nostrum exercitationem ullam corporis suscipit laboriosam, nisi ut aliquid ex ea commodi consequatur? Quis autem vel eum iure reprehenderit qui in ea voluptate velit esse quam nihil molestiae consequatur.

MijnLeerlijn lerarentekort

Inzicht in de leerlijnen

Eigenaar van het leerproces

“Dankzij dit inzicht zijn onze leerlingen echt eigenaar geworden van hun leerproces en dat zien we dagelijks terug op school”.

Lerarentekort

“MijnLeerlijn heeft mijn lerarentekort niet opgelost, maar de leerlingen ondervinden er geen last meer van”

Kritisch over de lesstof

“We zijn kritischer geworden over de lesstof en bewuster van wat leerlingen daadwerkelijk moeten kennen en kunnen.”

Software

Eigenaar van het leerporces

Dankzij dit inzicht zijn onze leerlingen echt eigenaar geworden van hun leerproces en dat zien we dagelijks terug op school”.

Lerarentekort

“MijnLeerlijn heeft mijn lerarentekort niet opgelost, maar de leerlingen ondervinden er geen last meer van”

Kritisch over de lesstof

“We zijn kritischer geworden over de lesstof en bewuster van wat leerlingen daadwerkelijk moeten kennen en kunnen.”