Statussen in MijnLeerlijn: betekenis en aanpasbaarheid
In MijnLeerlijn werk je met statussen om aan te geven waar een leerling staat ten opzichte van een leerdoel. Deze statussen zijn gekoppeld aan kleurcodes. Als school kun je zelf bepalen welke betekenis je aan de statussen geeft — per hoofdgebied en in je eigen taalgebruik. Dit noemen we een statusset.
De kleurcodes hebben elk een vaste technische werking, maar de benaming kun je aanpassen (zie handleiding hieronder). Dit is hoe ze technisch werken:
🔵 Blauw – Nieuw
Deze status krijgt een leerdoel automatisch zodra het aan een leerling wordt gekoppeld.
Wordt het doel in een volgende periode niet aangepast, dan verandert het — als de instelling aanstaat — automatisch in oranje.
🟠 Oranje – Oud (of eigen benaming)
Deze status verschijnt bij een periodewissel wanneer het doel nog niet is aangepast. Alleen als de instelling ‘automatisch oud maken’ aanstaat. Zet je dit uit, dan werkt oranje als een vrije kleur zoals geel of paars.
🟡 Geel / 🟣 Paars – Vrije invulling
Deze kleuren hebben geen technische functie. Je kunt ze zelf een betekenis geven, zoals ‘Mee bezig’, ‘Instructie gegeven’, ‘Lesje behaald’, etc. Ze veranderen alleen van kleur als jij dat handmatig doet.
✅ Groen – Behaald
Wanneer je een doel op Behaald zet, verhuist het automatisch naar het portfolio van de leerling. Deze status is technisch gekoppeld aan een actie.
🔴 Rood – Gesloten
Het doel is afgesloten zonder dat het behaald is. Dat is ook oké — bijvoorbeeld als het doel niet meer relevant is.
⚙️ De kleuren blauw, groen, rood, grijs en zwart zijn technisch gekoppeld. We adviseren om deze kleuren niet te hernoemen.
📌 Als admin kun je zelf statussen aanmaken en koppelen aan hoofdgebieden. Zie de handleiding hieronder.
📂 Handleiding: Statussets aanmaken en koppelen
Zo geef je als school je eigen betekenis aan het leerproces en maak je de status van leerdoelen helder en herkenbaar voor je hele team.

Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!