Van ‘zeer zwak’ naar voldoende binnen een jaar!

In mei 2021 kwamen wij in contact met een basisschool in Utrecht. Zij waren al een aantal jaar keihard aan het werk, maar het lukte niet om het onderwijs zo te organiseren dat de visie gewaarborgd blijft en de kwaliteit van het onderwijsproces hoog. Dit bevestigde de onderwijsinspectie door de school als zeer zwak te bestempelen.

 

Uit het inspectierapport:

“De leerlingenpopulatie op deze school is divers en het team heeft de afgelopen twee jaar te weinig kunnen onderzoeken of de  keuzes die gemaakt zijn ook datgene brengen wat de school voor ogen heeft. Daarnaast ligt er nu teveel verantwoordelijkheid bij de leerlingen doordat de leerkrachten niet goed zicht hebben op de behoefte aan instructie en (extra) begeleiding van de leerlingen. Ook de leerstof sluit niet voldoende aan bij het niveau van de leerlingen.”

 

MijnLeerlijn

Volgens ons begint het altijd bij een duidelijk curriculum. Deze is nooit voor iedere school hetzelfde. Er zijn variabelen waar je rekening mee moet houden. Denk aan de visie van de school, de middelen / methodes die je gebruikt en de LVS-toets die wordt gebruikt. De rol van een goed (concreet) curriculum wordt vaak onderschat, maar is toch echt dé basis van je onderwijs(organisatie). 

Het hart van MijnLeerlijn is dit curriculum.

 

Samen aan de slag

Volgens de vaste werkwijze van MijnLeerlijn is onze adviseur met het team aan de slag gegaan om te bepalen hoe het curriculum van de school eruit moet komen te zien. Begin schooljaar 2021 – 2022 is het concrete curriculum voor rekenen en taal/spelling vastgesteld en verdeeld in 5 periodes. Daarna zijn we met de succescriteria en stappenplannen voor de leerdoelen aan de slag gegaan. Dit heeft ervoor gezorgd dat het team curriculum bewust is geworden.

 

Zone van naaste ontwikkeling

Om de leerlingen de juiste leerstof te bieden, die aansluit bij het niveau, zijn ze gekoppeld, per deelgebied, aan de leerlijnen. Er is dan direct inzicht in de leerdoelen die de leerlingen nodig hebben, en met name welke leerlingen dat zijn. Vanuit dit inzicht zijn wij gaan kijken naar het organisatiemodel van de school. Met als belangrijkste uitgangspunt; wat is haalbaar en wat niet? Op basis daarvan zijn verschillende keuzes gemaakt.

 

Analyse op het onderwijsleerproces

Door de software van MijnLeerlijn heeft de leerkracht direct inzicht in de voortgang per groep / leerling. En kan dus adequaat reageren om (betere) keuzes te maken in het aanbod. Bijvoorbeeld het signaleren van de behoefte voor extra instructie of begeleiding. Zo ben je altijd bezig met het resultaat van je keuzes en de kansen voor verbetering. De leerkracht kan op deze manier zo efficiënt mogelijk met de onderwijstijd omgaan.

 

Vrijheid in gebondenheid

De leerlingen hebben een persoonlijk LeerdoelenPlan waarmee ze direct inzicht hebben in hun aanbod en de persoonlijke voortgang. Dankzij het inzicht in de leerdoelen en de gemaakte stappenplannen kunnen zij, tijdens zelfstandige verwerking, werken aan leerdoelen die, volgens de leerkracht, op dat moment passend zijn. Voor de leerling zorgt dit voor een hoge mate van betrokkenheid en eigenaarschap.

 

Een jaar later

In mei 2022 is de inspectie wederom langs geweest bij deze school. Het concrete curriculum, het zicht op onderwijsleerproces en de gestelde ontwikkel-doelen hebben er mede voor gezorgd dat de inspectie de school van zeer zwak direct naar voldoende heeft gezet.

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *