Start met Leerdoelgericht Onderwijs vanuit je NPO-budget

“Wij hebben op dit moment echt zoveel dat er op ons afkomt als school. We moeten eerst helder krijgen wat belangrijk is voor de leerlingen en daarna kijken wij weer verder”.

Een passage uit één van de vele telefoongesprekken die wij momenteel voeren met schooldirecteuren en teamleiders. Heel begrijpelijk dat je nu niet op iets nieuws of anders zit te wachten. Maar wat nu als wij starten met het helder maken van wat belangrijk is voor de school, je leerdoelen? 

Om te werken vanuit leerlijnen en leerdoelen is meer nodig dan een lijst met doelen. Het begint bij de kennis van leerkrachten over leerlijnen. Daarna is het pas mogelijk om als leerkracht je eigenaarschap te vergroten en op basis van inzicht de juiste keuzes te maken. Daarmee kies je voor een effectieve invulling van je onderwijstijd en maak je gebruik van de juiste middelen.

MijnLeerlijn helpt schoolteams om dit op een duurzame, effectieve manier vorm te geven. Met praktische tips en werkvormen werkt het team zo aan het eigen Gouden Curriculum. Een toekomstbestendige basis voor de school.

Vervolgens zijn de mogelijkheden eindeloos en passen wij de begeleiding en training aan op de visie en wensen van de school. Of je nu jaarklassen, units of klasoverstijgend onderwijs wil organiseren, het kán met MijnLeerlijn.Wij vinden het belangrijk dat iedere leerkracht handatten krijgt.

Leerdoelgericht Onderwijs is zeer duurzaam en kan bekostigd worden vanuit je NPO-budget. Met het Schoolplan Interventies van MijnLeerlijn heb je direct de verantwoording en uitvoering van de gekozen interventies van de menukaart voor je team, de MR en het bestuur.

Het is belangrijk dat je interventies kiest die passen bij de school, het team en de leerlingen. Anderzijds worden er al interventies ingezet in de school. Dit kan echter nog verstevigd of geborgd worden. Dit alles nemen wij mee in onze begeleiding en training evenals de werklast voor het team. Op basis van een vaste prijs is het mogelijk voor ons om in teamverband, digitaal, in kleine groepen of individueel trainingen te organiseren.

Interventies die passen bij Leerdoelgericht Onderwijs;

  • Werken met niveaugroepen binnen de klas / groep (effect +3)
  • Mastery learning (effect +5)
  • Feedback (effect +8)
  • Metacognitie en zelfregulerend leren (effect +7)
  • Feedback (effect +8)

Ps. Is de passage uit deze blog herkenbaar? Bijna iedere school kiest voor onze inspiratiesessie om de mogelijkheden voor jouw school en team door te nemen.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *