De voortgang van de leerlingen bepaalt bij ons het lesaanbod.

Door: Dirk-Jan de Graaf – leerkracht CBS de Grondtoon

Op CBS De Grondtoon werken wij leerdoelgericht. Dit betekent dat niet de methode of adaptieve software het lesaanbod bepaalt, maar dat de leerkrachten dit zelf doen. De methodes en software gebruiken wij puur als bron.

Het eigenaarschap en kennis van de leerlijnen is binnen het team enorm gegroeid. Daardoor hebben we goede keuzes kunnen maken hoe de leerlijnen eruit zouden moeten zien. Voor het lesaanbod wordt er continu gekeken naar de beheersing van de groep, maar ook naar de individuele leerling. Aan de hand daarvan bepaalt de leerkracht of iets herhaald of extra uitgelegd moet worden en wanneer het door een leerling daadwerkelijk behaald is. 

Als ‘hart’ van ons onderwijs gebruiken wij MijnLeerlijn. Iedere leerling is aan een passend niveau gekoppeld. Dit kan per vakgebied of zelfs deelgebied verschillend zijn en is gelijk uitgesplitst in referentieniveaus. De leerling krijgt in zijn Persoonlijk LeerdoelenPlan (PLP) automatisch de leerdoelen die passend zijn. Door dit overzicht heeft een leerling zelf inzicht in zijn leerproces en wordt als vanzelf eigenaar. Zodra er een instructie is gegeven geeft de leerkracht bij het leerdoel aan wat er van de leerling wordt verwacht. Denk hierbij aan de oefeningen die gemaakt moeten worden, wat er beheerst moet zijn en hoe het getoetst wordt.

De leerling kan bij de leerdoelen waar aan gewerkt wordt contact maken met de leerkracht. Dit kan via de messenger / chat. De leerling kan ook eenvoudig aangeven als er extra hulp nodig is of wanneer hij denkt het leerdoel te beheersen. 

Dankzij het inzicht in de voortgang ten opzichte van de leerdoelen is het mogelijk om leerlingen te clusteren in (niveau)groepen. De eerste instructie is veelal aan een hele niveaugroep. Daarna is de oefen- en verwerkingstijd aan de hand van behoefte. 

Doordat je als leerkracht constant inzicht hebt in het aantal leerlingen dat het doel nog niet heeft behaald, kun je daar extra instructies voor organiseren. Daarnaast kun je via de PLP leerlingen die het leerdoel hebben behaald aan uitdaging, verbreding of nog niet behaalde doelen laten werken.

Zo kunnen we per leerdoel convergent differentiëren.

Met MijnLeerlijn lukt het ons om op een inzichtelijke en werkbare manier onderwijs te bieden in (niveau)groepen vanuit leerdoelen. Om op die manier beter aan te sluiten op de ‘zone van naaste ontwikkeling’ van iedere leerling. 

Wij blijven onze organisatie aanpassen aan de hand van het inzicht wat we hebben!

 

Vragen of benieuwd naar meer praktijkverhalen? Stuur een mail naar Dirk-Jan de Graaf. (dirkjan.de.graaf@degrondtoon.nl)

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *