• Reviews
  • Over ons
  • Blog
  • Contact
MijnLeerlijn
  • Home
  • Leerdoelgericht onderwijs
  • Advies en training
  • Software
  • MEER INFORMATIE
  • Menu Menu

De voortgang van de leerlingen bepaalt bij ons het lesaanbod.

09/04/2020/0 Reacties/in Blog/door MijnLeerlijn

Door: Dirk-Jan de Graaf – leerkracht CBS de Grondtoon

Op CBS De Grondtoon werken wij leerdoelgericht. Dit betekent dat niet de methode of adaptieve software het lesaanbod bepaalt, maar dat de leerkrachten dit zelf doen. De methodes en software gebruiken wij puur als bron.

Het eigenaarschap en kennis van de leerlijnen is binnen het team enorm gegroeid. Daardoor hebben we goede keuzes kunnen maken hoe de leerlijnen eruit zouden moeten zien. Voor het lesaanbod wordt er continu gekeken naar de beheersing van de groep, maar ook naar de individuele leerling. Aan de hand daarvan bepaalt de leerkracht of iets herhaald of extra uitgelegd moet worden en wanneer het door een leerling daadwerkelijk behaald is. 

Als ‘hart’ van ons onderwijs gebruiken wij MijnLeerlijn. Iedere leerling is aan een passend niveau gekoppeld. Dit kan per vakgebied of zelfs deelgebied verschillend zijn en is gelijk uitgesplitst in referentieniveaus. De leerling krijgt in zijn Persoonlijk LeerdoelenPlan (PLP) automatisch de leerdoelen die passend zijn. Door dit overzicht heeft een leerling zelf inzicht in zijn leerproces en wordt als vanzelf eigenaar. Zodra er een instructie is gegeven geeft de leerkracht bij het leerdoel aan wat er van de leerling wordt verwacht. Denk hierbij aan de oefeningen die gemaakt moeten worden, wat er beheerst moet zijn en hoe het getoetst wordt.

De leerling kan bij de leerdoelen waar aan gewerkt wordt contact maken met de leerkracht. Dit kan via de messenger / chat. De leerling kan ook eenvoudig aangeven als er extra hulp nodig is of wanneer hij denkt het leerdoel te beheersen. 

Dankzij het inzicht in de voortgang ten opzichte van de leerdoelen is het mogelijk om leerlingen te clusteren in (niveau)groepen. De eerste instructie is veelal aan een hele niveaugroep. Daarna is de oefen- en verwerkingstijd aan de hand van behoefte. 

Doordat je als leerkracht constant inzicht hebt in het aantal leerlingen dat het doel nog niet heeft behaald, kun je daar extra instructies voor organiseren. Daarnaast kun je via de PLP leerlingen die het leerdoel hebben behaald aan uitdaging, verbreding of nog niet behaalde doelen laten werken.

Zo kunnen we per leerdoel convergent differentiëren.

Met MijnLeerlijn lukt het ons om op een inzichtelijke en werkbare manier onderwijs te bieden in (niveau)groepen vanuit leerdoelen. Om op die manier beter aan te sluiten op de ‘zone van naaste ontwikkeling’ van iedere leerling. 

Wij blijven onze organisatie aanpassen aan de hand van het inzicht wat we hebben!

 

Vragen of benieuwd naar meer praktijkverhalen? Stuur een mail naar Dirk-Jan de Graaf. (dirkjan.de.graaf@degrondtoon.nl)

Tags: basisschool, curriculum, Instructievideo, inzicht, methodes, mijnleerlijn, onderwijs op afstand, onderwijstijd, school, stappenplan, thuisonderwijs, vlog
Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op Twitter
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op Pinterest
  • Delen op LinkedIn
  • Delen op Tumblr
  • Delen op Vk
  • Delen op Reddit
  • Delen via e-mail
https://www.mijnleerlijn.nl/wp-content/uploads/2020/04/maxresdefault.jpg 720 1280 MijnLeerlijn https://www.mijnleerlijn.nl/wp-content/uploads/2019/07/MijnLeerlijn-logo-1-1030x1030.png MijnLeerlijn2020-04-09 11:29:382021-04-03 08:49:04De voortgang van de leerlingen bepaalt bij ons het lesaanbod.
Misschien ook iets voor u
Leerdoelenvideos Instructievideo maken
Organiseer met MijnLeerlijn Leerdoelgericht Onderwijs
Wanneer is een leerdoel thuis behaald?
Iedere leerkracht kan HELPEN!
Minder onderwijstijd, wat nu?
Het leerdoelenoverzicht, alles in één scherm voor de leerkracht
Het persoonlijk leerdoelen plan voor de hele groep geeft het totale inzicht aan de leerkracht
Pas je organisatiemodel aan wanneer de leerlingen weer naar school gaan en speel zo in op deze nieuwe situatie.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Leerdoel gericht onderwijs

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • MijnLeerlijn: de brug tussen adaptieve software en curriculum bewustheid28/09/2022 - 08:52
  • WEBINARS: Organiseer je onderwijs vanuit inzicht met MijnLeerlijn29/08/2022 - 13:39
  • Van ‘zeer zwak’ naar voldoende binnen een jaar!01/06/2022 - 14:39
  • Met Leerdoelgericht Onderwijs altijd in de zone van naaste ontwikkeling07/03/2022 - 13:19
  • Cyclussen binnen Leerdoelgericht Onderwijs07/03/2022 - 12:51

Categorieën

Actueel (7) Blog (23) Evenementen (3) Features (26) Gouden Curriculum (2) Handleiding (14) Instructievideo's (2) Klantenservice (16) Leerdoelgericht Onderwijs (9) Media (2) Podcast (2) Software (3) Trainingen (3) Uitgelegd voor beheerder (2) Uncategorized (2) Vacatures (1)

MijnLeerlijn

Product

Software
Leerdoelgericht onderwijs
Trainingen
Gouden Curriculum
Onderwijstypes

Algemeen

Home
Over ons
Contact
Vragen
Blog

Aanmelden

Gratis STARTEN
Nieuwsbrief
Facebook
Instagram
LinkedIn

© 2022 Alle rechten voorbehouden | Onderdeel van sCoolsuite B.V. | Privacy policy

Pas je organisatiemodel aan wanneer de leerlingen weer naar school gaan en speel...Stappenplan-icoon is zichtbaar bij leerdoel
Scroll naar bovenzijde