Zorgen over niveauverschil thuislerende kinderen: ‘Verschillen straks groot’

Zorgen over niveauverschil thuislerende kinderen: ‘Verschillen straks groot’

Dit soort uitspraken lees je op dit moment overal (NOS

Bij scholen groeit de zorg dat een deel van de kinderen een grotere achterstand oploopt dan de rest van de klas. Als reden wordt genoemd dat niet alle ouders kunnen helpen en dat er thuis geen laptop, device of wifi beschikbaar is.

Dat is natuurlijk een grote zorg, maar ook als iedere leerling wel een laptop, device, wifi en helpende ouders heeft, dan nog bestaat er een aannemelijke kans dat de verschillen groot zijn geworden.

Met het ‘onderwijs op afstand’ deel je als school het maak- en leerwerk met de leerling. Daarbij is de educatieve en adaptieve software een goed middel om de opdrachten in te maken. Als leerkracht kun je op afstand zien waar de leerling aan heeft gewerkt en welke opdracht volgens de software is afgerond. Maar is het dan ook zo dat de leerling het leerdoel beheerst? Je hebt immers het oefen-, begeleid- en maakproces gemist door de afstand. Weet de leerling en ouder wel wat er geleerd moet worden? Alleen goede antwoorden zijn natuurlijk niet genoeg. Het leren gaat veel meer over de strategie, de regel, de oplossing vinden. 

Wanneer je blind uitgaat van de software bestaat het risico dat een leerling het leerdoel niet goed beheerst. Misschien blijven ouders de leerlingen wel verbeteren tot het juiste antwoord is ingevuld? In de software mogen ze dan door, maar waar staan ze wanneer ze weer op school komen?

Het was en blijft belangrijk dat jij als leerkracht bepaalt wanneer een leerling een leerdoel beheerst. Wanneer je immers in de klas de software gebruikt is het ook een hulpmiddel en niet bepalend. Gebruik het dan nu ook zo. 

Denk bij de leerdoelen dus ook na over de voorwaarden voor de leerling. Is de opdracht in het boek of de software nu ook voldoende of ga ik het ook anders toetsen. Ga niet enkel uit van wat je op een dashboard ziet. Laat een leerling aan een volgend leerdoel werken als het daar aan toe is. Houdt de voortgang van de leerdoelen die je aanbiedt bij. Daarmee behoud je als leerkracht overzicht en controle, ook op afstand.

Wanneer je dit doet blijft natuurlijk de zorg over de verschillen in niveau bestaan. Het voordeel is wel het inzicht dat je hebt gekregen. Je ziet meteen waar nog werk aan de winkel is en wat je als school moet organiseren. 

MijnLeerlijn kan daarbij helpen, neem contact met ons op, we staan voor je klaar.

 

 

Meer weten hoe je met MijnLeerlijn binnen uur onderwijs of afstand heb geregeld? Kijk dan dit filmpje:

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *